Nie ma wielu bardziej denerwujących chwil w życiu od tych, gdy siadasz za kierownicą swojego samochodu nagle okazuje się, że coś jest nie tak, że wystąpiła jakaś awaria. W tego typu sytuacjach zwykle jeszcze gdzieś się spieszymy, zależy nam żeby dotrzeć na miejsce na czas, co tylko potęguje zdenerwowanie. Z pewnością jednym z takich momentów jest chwila gdy spod maski dociera do nas charakterystyczny pisk.

Do czego służy pasek klinowy?

W sytuacji najróżniejszych awarii warto wiedzieć jak się zachować i po prostu co z tym fantem zrobić. Pisk spod maski podczas uruchamiania silnika to oczywiście problemy z paskiem klinowym. Czym on właściwie jest? Pasek klinowy to wykonany ze stalowych linek pokrytych warstwą gumy lub kauczuku oraz zawulkanizowaną taśmą płócienną. Można znaleźć go w tak zwanej przekładni pasowej klinowej, dzięki której napędzana jest zwykle pompa wodna, pompa wspomaganie układu kierowniczego, sprężarka klimatyzacji albo też alternator. Za sprawą paska klinowego napędzane są bardzo ważne elementy konieczne do poprawnego działania jednostki napędowej.

Zużycie paska klinowego

Przyczyn różnego rodzaju problemów z paskiem klinowym może być kilka. Oczywiście najprostszy, ale i najczęstszy powód to po prostu jego zużycie.lub niewłaściwy montaż, który może prowadzić do popękania paska lub starcia powierzchni bocznych. Na szczęście zużycie tych elementów samochodowych aktualnie jest stosunkowo wysoka i dobrze zamontowane paski powinny bez żadnych problemów wystarczyć na przejechanie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Po takim dystansie pasek klinowy zwykle idzie do wymiany razem z paskiem rozrządu. Jednak jakie mogą być przyczyny jego wcześniejszego zniszczenia? Z paskiem klinowym w samochodzie jest już tak, że powodów może być tutaj bardzo wiele, ale jednymi z najczęstszych są z pewnością: niewłaściwy naciąg paska, złe jego dopasowanie i po prostu uszkodzenie koła pasowego. Dlatego też podstawową czynnością jaką powinniśmy robić dbając o swój pasek klinowy jest systematyczne sprawdzanie jego napięcia. Warto też pamiętać, że piszczący pasek może być też oznakom po prostu niedoładowanego akumulatora.

Wybór nowego paska

W przypadku gdy pasek jest już zdecydowanie za bardzo zniszczony trzeba go po prostu wymienić jeśli chcemy uniknąć trwałego unieruchomienia pojazdu oraz doprowadzenia do innych, dużo poważniejszych awarii. Najczęściej polecane paski klinowe ograniczają się do kilku sprawdzonych producentów i dostępne są średnio już od około 200 złotych.

Udostępnij naShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook
Dodał: w Artykuły. Dnia 5 kwietnia 2017